Hoe kan Qi-iQ research je inspireren?

Klassieke vormen:

Groepsdiscussie (focusgroepen) zijn vooral geschikt voor verkennend onderzoek voor positionering, segmentatie, merkwaarden of imago’s.
Individuele interviews voor communicatie onderzoek, websites, beoordeling van bladen, reclame en financiële producten. Duo interviews bij het interviewen van kinderen.

 

Vernieuwende vormen:

Verhalen van mensen (storytelling) geven inzicht in hun leven en de betekenis die zij geven aan producten en diensten. Qi-iQ laat mensen betekenisgevende verhalen vertellen door inspirerende stimuli te gebruiken.

Online kwalitatief onderzoek is volop in ontwikkeling. Online storytelling, online moodboarding en online interviewing geven een snel beeld van wat mensen bezighoudt als input voor product– en dienstontwikkeling en voor communicatie onderzoek. Phototelling (door foto's verhalen vertellen) helpt om gevoelens uit te drukken daar waar woorden te kort schieten. Goed voor verkennend onderzoek en onderzoek naar de emotionele beleving van producten en diensten.

De Qi-iQ research aanpak:

Selectie op grond van zorgvuldig opgestelde criteria. Ook mogelijk deelnemers te selecteren op basis van korte psychologische testen (big five of enneagram, introvert/ extravert). Heel nuttig voor concept-ontwikkeling, communicatieonderzoek of segmentatieonderzoek.

  • Beeldmateriaal: het gebruik van beeldmateriaal brengt mensen op nieuwe gedachten en in een betere stemming. Het geeft nieuwe inzichten. Bij mijn discussies en interviews gebruik ik altijd foto's, speelgoeddieren, persona en ander materiaal om dieper liggende beelden en meningen naar boven te halen.
  • Projectietechnieken: het is altijd gemakkelijker iets over een ander te vertellen dan over jezelf. Voor mij zijn projectietechnieken bijna onmisbaar bij goed kwalitatief onderzoek om verrassende inzichten te krijgen.
  • Opwarmoefeningen: een losse, ontspannen sfeer is van groot belang voor goed onderzoek. De eerste 10 minuten van een gesprek zijn vaak bepalend. Ik besteed hier veel aandacht aan met grappige oefeningen en sfeerelementen.
  • Samenwerking: waar mogelijk werk ik samen met andere kwalitatieve onderzoekers om elkaar te inspireren en scherp te houden. Met Lidwien van de Ven van Bureau Lidwien van de Ven heb ik een goede match.

foto5-web
 

"Ik neem geen ellenlange checklisten door. Teveel vragen stellen slaat mensen dood. Ik wil mensen hun eigen verhaal laten vertellen over hun dagelijks leven en de beleving van producten, diensten en bedrijven. Om tot nieuwe inzichten te komen geef ik mensen opdrachten en gebruik veel beeldmateriaal. "

Wil je ook verrast worden?
bel 06 51526869 of mail naar
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.