Projecten

Een greep uit de projecten van Qi-iQ research :

(NB: de beschreven projecten zijn allemaal enige jaren geleden uitgevoerd. Ik kan geen recente projecten beschrijven vanwege de vertrouwelijkheid van de informatie)

Duurzaam leven:

Hoe kunnen we elkaar inspireren om minder milieubelastend te leven? Motivatie onderzoek voor biologisch eten leverde het inzicht op dat biologisch eten gewoon lekkerder smaakt. Smaak trekt mensen eerder over de streep biologische producten te kopen dan het idee iets goeds te doen. En hoe kun je nu met je verpakking duidelijk maken dat het om lekkere biologische producten gaat? Laat ze zien aan de consument in een verpakkingsonderzoek en laat je verrassen door hun commentaar!

logoset1

Reiswereld:

Als iemand een vakantie gaat boeken wil zij eigenlijk zeker weten dat het leuk wordt. Uit verkennend onderzoek in de reiswereld blijkt dat naast prijs merkbeleving een steeds belangrijkere rol gaat spelen, vooral voor de groepsreizen. En weten wie op welke manier op vakantie gaat (Segmentatie onderzoek) helpt bij een goede inzet van het communicatiebudget.

logoset2

Uitgeverswereld:

In het fijnmazige bladenlandschap moet ieder blad helemaal goed af gestemd worden op behoeftes en mentaliteit van de beoogde doelgroep. Concept—en dummy onderzoek geeft inzicht in wat er leeft onder de doelgroep en het aanslaan van de juiste tone of voice.

logoset3

Retail en mode:

Heb je er weleens over nagedacht of de routing door je winkel past bij hoe je klanten kijken en zoeken? Enkele grote retailers wel. Op grond van onderzoek op de winkelvloer waarbij ik samen met klanten door de winkel liep, hebben zij de indeling van bepaalde afdelingen grondig gewijzigd.

Ook een onderzoek onder mannen naar winkelgedrag gaf een keten van schoenenwinkels verrassende inzichten: vrouwen willen in een etalage vooral zien dat een model in verschillende kleuren verkrijgbaar is (een schoen moet bij dat ene jurkje passen!), mannen willen vooral veel verschillende modellen zien. Zij gaan er van uit dat ieder model ook wel in een andere kleur te krijgen is.

Waarom wordt een spaaractie in een supermarkt een succes? Door ideeën voor premiums eerst te laten pretesten. Vooral bij kinderen luistert het heel nauw om met het juiste idee te komen. Door trendonderzoek op scholen, online onderzoek en door duo-interviews onder kinderen krijg je goed inzicht in wat op dit moment cool is.

logoset4

Financiële wereld:

Tevreden klanten, wie wil dat niet? Een grote bank besteedt hier veel aandacht aan door voor ieder product en proces een telefonisch klanttevredenheidsonderzoek te doen waarbij klanten kunnen aangeven waar ze tegen aan liepen en hoe het proces beter kan. Dit onderzoek helpt de bank en is een vorm van relatie-management. Klanten vinden het leuk om aandacht te krijgen en hun verhaal te mogen vertellen. In de financiële wereld is er vaak een groot verschil tussen wat de financiële mensen denken dat hun klanten willen en weten en wat de klanten begrijpen en waar zij behoefte aan hebben. Consumenten onderzoek dicht deze kloof.

logoset5

Overheid/ not for profit:

Kun je je de campagne voor het behoud van de korenwolf nog herinneren? Dat kleine beestje dat in zijn bestaan bedreigd werd in Zuid-Limburg? Voordat deze reddingsactie in gang werd gezet is eerst uitgebreid communicatie onderzoek gedaan om te zoeken naar de gevoelige snaar. Ook een naamtest was onderdeel van dit onderzoek en om de beste benaming voor het beestje te vinden: wilde hamster (officiële naam) of korenwolf (streeknaam).

Ook scholen ontkomen er niet aan om aan marketing te gaan doen, na te denken over wat zij hun leerlingen bieden en hoe ze meer leerlingen kunnen trekken. Voor diverse onderwijsinstellingen deed ik onderzoek naar keuzeprocessen van toekomstige studenten en imago –onderzoek naar de beleving van de opleiding.

Ministeries willen input genereren voor nieuwe maatregelen en aftasten van het draagvlak voor bepaalde maatregelen. Beleidsonderzoek geeft richting hiervoor.

logoset6

Zorg en welzijn

Wat weten artsen van voeding? Bitter weinig. Maar van medicijnen des te meer. Een interessante groep om mee te praten. Net als beleidsmakers in de zorg. Mense die veel te vertellen hebben over hun werk en de afwegingen die zij dagelijks maken. En als je belangrijk neiuws te vertellen hebt over gezo ndheid, hoe communieer je dan helder. Vragen die ik voor Stivoro. het KWF, NIGZ en het Voedingscentrum aan de hand van onderzoek heb benatwoord.

foto6-web


Klanten aan het woord:

"Jorien is een flexibel en creatief onderzoeker. Zij laat zich niet snel van de wijs brengen door tegenslag maar komt steeds weer met een oplossing om het onderzoek tot een goed einde te brengen. Je kunt wel merken dat ze veel ervaring heeft. "

"Eén van de voordelen van het werken met Jorien is haar betrokkenheid . Ze werkt gewoon door tot het project af is. Jorien is altijd duidelijk over wat haalbaar is en komt haar afspraken na."

"We waren verrast door het rapport dat we van Jorien kregen: ze levert meer dan toegezegd en het rapport geeft verrassende inzichten beleid waar we zo mee verder kunnen. We kregen duidelijk meer dan we bij het gemiddelde grote marktonderzoekbureau opgeleverd krijgen."

Wil je weten welk soort onderzoek jou verder kan helpen? Bel vrijblijvend voor een advies 0651526869 of stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.